23 Temmuz 2006

Şu Lazer Dedikleri Ne Ola ki?

LASER, Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation yani, uyarılmış salınan ışın ile güçlendirilmiş ışıktır. nokta.

Giriş: Atom dediğimiz şey, bir çekirdek ve etrafında dönen elektronlardan oluşur. (dünya oluşmadan önce gaz ve toz bulutları vardı demenin başka bir yolu) Elektronlar kendi hallerindeyken farklı çaplarda ve farklı açılardaki yörüngelerinde durup düşünmeksizin dönerler. Ve her elektron mevcut enerji seviyesinde, yani yörüngesinde dönmeye devam etmek ister. –diyorlar- Ancak biz yeterince kur
tluysak atomun enerji seviyesini ısı, ışık ya da elektrik yoluyla arttırıp neler olacağına bakabiliriz.


Bu durumda çekirdeğe yakın yörüngelerde dönen elektronlar daha dıştaki elektronlara göre daha düşük enerjide olduğu için dışarıdan enerji verilen atomun elektronları daha dıştaki yörüngelere zıplar. Fakat doğası daha düşük enerji seviyesindeki eski yörüngesinde dönmek olduğundan hemen daha içteki yörüngesine kayar ve bu sırada az önce almış olduğu enerjiyi dışarıya bir ışık taneciği yani foton salarak iade eder. Bu fotonun –her foton gibi- bir kütlesi yoktur ancak frekansı ve sonsuz ömrü vardır, üstelik –adı üzerinde- ışık hızında hareket eder.


Normalde bir foton doğduğunda sonsuz yolculuğuna hemen başl
ar. Normal lambalarda ortaya çıkan fotonlar özgür kız misali dört bir yana dağılırlar. Fakat kapalı bir yerde durum değişir. Komşu atomun arttırılmış enerji seviyesinde dönmekte olan elektronuna rastladığında ‘ne bu yalnız başıma bu yolculuk çekilir mi?’ der ve onu da bir foton salmaya ikna eder. Ve bu fotonun dalga boyu, diğer bir deyişle ortaya çıkan ışığın rengi, aynı cins atomlardan salındıkları için ilk fotonunkiyle tıpatıp aynıdır. Bu süreç devam eder ve fotonlar çoğalır. Uyarılmış salınım denirken kastedilen budur.



Gelişme: İlk lazer, 1960’da Maiman tarafından yakut içindeki krom iyonlarını uyarılmasına dayalı sistemle yapıldı. Resimde görüldüğü gibi bir ruby lazerde yakut kristali bir ucu geçirgen, bir ucu da geçirgen olmayan aynayla kaplı silindirin içine konur. Silindirin etrafına yüksek şiddette yanan spiral lamba sarılıdır. Lambanın yanmasıyla yukarıda anlattığımız süreç başlar silindirin içindeki kristalin atomları foton salar, fotonlar çoğalır, çoğalır ve biz bu silindire sığmaz taşarız dedikleri anda silindirin geçirgen aynadan oluşan ucundan taşarlar.

Sonuç: Böylece aynı renkte, aynı frekansta ve aynı yönde ışıyan lazerimiz kullanıma hazır demektir. –ben bunu evde bile yaparım gibi hissettim bir an- Hayırlı uğurlu olsun! İlk örneğinden sonra lazerlerin enerji kaynaklarından tutun stimule edilen atomların cinsine kadar birçok çeşidi yapıldı. Benim bu araştırmayı yaparken asıl merak ettiğim nasıl oluyor da oluyor şeklinde bir meraktı ve iki günlük çalışma ile merakımı giderdim. Hatta bir süre herhangi bir konuya merak duyacağımı sanmıyorum. Haydi, baş baş...

Bu süreçte yararlandığım kaynaklar:

-1964 Nobel fizik ödüllü Nobel dersleri -bu sefer okudum anladım-
-Fotoğrafını kullandığım sevgili holowiki -lafı kısa kesmek isteyenler için-
-howstuffworks dot com bu araştırma sayesinde rastladığım, olabilecek en basit anlatımla en başarılı görselleri kullanan ve bu nedenle müdavimi olacağımı sandığım site

6 yorum:

Adsız dedi ki...

Pınar Hanım,

Bir hologram blogu görmek beni müthiş sevindirdi.Özellikle benim gibi Hologramı yeni yeni anlamaya çalışan,anladıkları ile şimdiden başı dönen biri için bulunmaz bir nimet oldu doğrusu :)

Bloğunuzu büyük bir ilgi ile takip edeceğimden hiç şüpheniz olmasın.

Kareli Blog

Pınar Y. dedi ki...

Çok sevindim. ben de gönül rahatlığıyla araştırır, öğrenir, yazar, çizerim artık. Varlığım hologram dünyasına armağan olsun!

Adsız dedi ki...

merhaba pınar seni tanıdığıma çok memnun oldum.şu an sayfanı tam inceleyemedim.boş bir vaktimde yazılarını özelliklede deneylerini okuyacağım,kib. fizik dolu daha nice günlere
Fizikci

Pınar Y. dedi ki...

ben de memnun oldum. deneylere son hız devam edeceğim, yine beklerim :)

Adsız dedi ki...

(Fizikçilerin, hologramcıların arasında kaldık yaw!)

Pınar Hanım,

Son yazınız için yorum yazdığım halde anasayfada "O yorum yapıldı" anonsu devam ediyor. Sesimi (ve teşekkürümü) bir de buradan duyurayım bari dedim!

Pınar Y. dedi ki...

sesiniz gayet net geliyor Metin Bey, sağolun, varolun!