27 Eylül 2006

Uzaylılara Nanik

Forumda dolaşırken yeni bir bilim sitesine rastladım. İlgili konuyu okuduktan sonra ilk yaptığım hologram ve holography kelimelerini aratmak oldu ve bakın karşıma ne çıktı! Bir capon sanatçı amca Afganistan’da yıkıma uğrayan 1600 yıllık heykellerin hologramlarını eskiden bulundukları yere projekte edecek bir proje peşindeymiş!

2005 tarihli bu habere şimdi rastlamış olmak bir miktar utanç duygusu yaratmadı değil. Şimdiki hali ne olmuştur diye hemen ara gugıl bul gugıl yaptım ve Hiro Yamagata amcanın sitesine, oradan haberde bahsi geçen projenin sitesine ve aynı anda tabii ki wiki deki bilgilere ulaştım.


İşte budur diyorum! Hiro Yamagata amca, yaşımı neredeyse ikiye katlayan ömrü boyunca yememiş içmemiş birbirinden görkemli projelere imza atmış. Bir insan bu kadar mı büyük düşünür ve bütün bunları bu kadar mı sistemli bir şekilde hayata geçirir?!!! Kendisini biraz geç keşfettim ancak vizyonuyla bir anda gözüme giren ikinci Japon sanatçı oldu. (ilki bir film festivalinde kendisi hakkında yapılan belgeselini izlediğim Araki Mentari olmuştu. Sen o kadar fotoğrafla ilgilen bu adamı es geç diye epey bir hayıflanmıştım kendi kendime.)

Ben yeni tanıştığım ya da bu yeni hobimi bilmeyen eski tanıştığım kişilere heyecanla anlatırken herşeyin mümkün olduğuna, yaparsak olacağına olan inancımla ve böyle bir vizyonun gerçekleşmesine iştirak etme heyecanıyla konuşuyorum konuşuyorum. –ki normalde konuşkan biri değilimdir- Genellikle ikinci cümleden sonrasını dinleyen olmuyor. Böyle olduğunu görünce başka bir şey deneyeyim dedim ve ‘Hologram mı? Ne iş?’ diye soran son kişiye peşin peşin söyledim: ‘Bak kardeşim, ben son zamanlarda neredeyse bütün boş mesaimi buna ayırıyorum ve çok heyecan duyuyorum. Bu da bana, bu kilit soruları soran birini üç saat aralıksız konuşarak esir alabilme performansı sağlıyor. Bu bilinçle yine aynı soruları sormak istediğinden emin misin?’ dedim, konuyu değiştirdi! Ve ben buna acayip bozulmuş olmalıyım ki, böyle konuşmaya başladığımda duyduğum heyecanın nedeninin yaptığım/ gayret ettiğim/ deneyip durduğum işlerin Bamiyan Budalarının yansıtılması gibi geniş vizyonlara uzanıyor olması olduğundan önce anlattım.

Neyse, gelelim Yamagata amcanın marifetine. Programdan anladığım kadarıyla henüz kaçırdığımız bir şey yok, projenin 2009 ortasında hayata geçeceği öngörülüyor. Yapılan şeyse, Afganistan’ın Bamiyan şehrinde budist rahiplerin 1500-1600 yıl kadar önce yaptığı ve 2001’de tahrip edilen Buda heykellerinin eskiden bulundukları yerde haftada birkaç saatliğine de olsa hologramını yansıtacak bir lazer düzeneği kurulması.

Ve ben bunu okuyunca düşünmeden edemedim. Uzayda, binlerce milyonlarca yıl uzaktaki yerlerden dünyamızı gözleyen uzaylılar varsa ve onlar teleskoplarını tutup da Afganistanın göbeğine doğrultmuşlarsa şaşırmazlar mı; birileri dağları oyup heykel yapıyor, hop, heykeller gidiyor, hop geri geliyor, hop gitti hop geldi…

Hiç yorum yok: