24 Eylül 2006

Deney #3

Ekipman: Mevcut Hologram Seti ve 1mWlık yeni lazer diyotum
Pozlama: 5+5 dakika

Sonuç: Sayılmaz.


Deneyin ayrıntılarına geçmeden önce yeni (ve en kısa sürede değişecek) lazer diyotumdan bahsedeyim: Dün, yani cumartesi günü, hologram yarışmasının son haftasına girmenin verdiği gazla cebime dolarları koyup koçtaş power’ın Merter’deki mağazasına gittim. Bir önceki hafta gibi olmaması için Cuma akşamı uzun zamandır görmediğim arkadaşlarımı bir miktar hayal kırıklığına uğratmak pahasına eğlenerek geçirebileceğim saatleri uyumaya ayırdım ve ancak o sayede sabah erkenden kalkıp yola koyulabildim. Google map sağolsun, önceden hazırlığımı yaptığım için daha önce hiç gitmemiş olmama rağmen mağazayı elimle koymuş gibi buldum.


Biraz sıra bekledim ve benimle de ilgilendiler. Yanımda, ismini daha fazla yazarak arama motorlarını yanıltmamak istediğim setin zamazingolarını da götürmüştüm. Niyetim, üç pille çalışan güç kaynağımla kullanabileceğim 8 mW gücünde ışın veren kırmızı nokta lazer almaktı. (bozduğum diyotun üzerinde class 3a yazıyordu, ki bu çıkış gücü 1 ila 5 mW arasında olduğunu gösteriyormuş, lazer pointerın da ondan daha güçlü olmadığını ve önceki deneylerde hologram yapmaya yetmediğini düşünerek 5 mWdan daha güçlü bir lazer arıyordum ve listede 8 mW vardı) Fakat mağazadan çıkarken elimde 1 mWlık bir lazer ve gücünü prizden almasını –dolayısıyla sabit kalmasını- sağlayan bir adaptör vardı ve ikisine beklediğimden çok daha az, 25+15 yani 40 dolar verdim.

Şimdi düşününce sadece boyut bakımından elimdeki setle kullanabileceğim için gücünün yetmeyeceğinden neredeyse emin olduğum bu lazeri almam bana da saçma görünüyor. Ancak 8 mWlık ile değiştirebileceğime garanti verince yine de bir deneyeyim diye düşünmüş olmalıyım. Nitekim denedim ve olmadı. Değiştirmeden önce bozduğum lazerle birlikte bir fotoğrafını çektim. Gördüğünüz gibi ikisi de mini minnacık şeyler ancak Huanic marka yeni lazer (sağdaki) Amerikalı muadilinin yapmadığı şeyi yapmış ve hassas olan –dikkatsiz bünyelerin metal klipslerle kıstırıp kısa devre yaptırabileceği(!!!)- kısmını herhangi bir şeyden zarar görmeyecek şekilde korumuş. Bravo diyorum!


8 mWlık olanı daha da şıktı. Boyutları biraz daha büyüktü –hala serçe parmağım kadar bile değil- ve önündeki merceğini değişik uzaklıklara odaklayabilmek için ileri geri hareket ettirme imkanı veriyordu. Fiyatının 37.5 usd olması gerekiyor ve hatırladığım kadarıyla aldığım adaptörle birlikte kullanılabiliyor ve tabii, yarın değil Salı günü benim almamı bekliyor.

Gelelim üç plakayı daha çöpe dönüştüren deneylere… Obje olarak setin içinden çıkan metal prenses leila heykelciğini kullandım. Aslında hologram yarışmasına göndermek için bir köpek biblom vardı. Ancak yüzeyi mat olduğu için ilk denemede sağlıklı sonuçlar vermeyebileceğini düşündüm. İlkinde 5 dk objeyi 5 dk da boş plakayı pozladım. Biblonun kafasını da alması için plakayı boyuna yerleştirmiştim. Fakat onuncu dakikada plakayı sabitleyememiş olduğumu ve ağırlığına yenik düşüp gözle görülür bir şekilde öne kaydığını fark ettim. Sonuç, sayılmaz!


Eh, her denemede bir hata payı vardır, önce görüntüyü oluşturalım isterse kellesi çıkmasın diyerek bir sonraki denemede plakayı yatay koydum ve 10+5 dk pozladım. Süre bitince de daha önce hologram forumunda okuduğum gibi halojen lambanın en açık ışığına tutarak şokladım. I ıh! Yine görüntü yok!

Üçüncü ve son olarak pozlama süresini 15+10 dakikaya çıkardım, aynı şekilde şokladım ve hala görüntü olmayınca normalde kullanmadığım kelimeleri sayıp dökerek deneylere son verdim.

Pozlama sırasında ilginç bir şey fark ettim. Yeni lazeri adaptöre ve onu da uzatma kablosuna bağlayabilmek için düzeneğin açısını değiştirmiştim ve bu sayede lazerin ışığı önce ışın ayırması beklenen minik mercekten objeye ve oradan da plakaya ulaştıktan sonra arkasındaki duvara yansıyordu ve mercek büyüteç etkisi yarattığı için normalde göremeyeceğim ayrıntıları ortaya çıkarıyordu. Bir anda duvarda girişim deseni görünce heyecanlandım ve tam işte bu diyecekken plakayı kaldırmak geldi aklıma. Benim girişim deseni sandığım şey meğer ışın ayırıcıdan kaynaklanıyormuş. Bunun normal olup olmadığını bilemiyorum ancak o anki hissiyatım elimdeki şeylerin sandığımdan da uyduruk olduğu yönündeydi.

Bütün bunların sonucunda ilk olarak lazeri değiştiriyoruz. Daha sonra da foruma soruyoruz. Bir yandan hologramını yapacağımız objelerimizi allayıp pulluyoruz –bkz holografik objelerle ilgili gelecek mesaj- ve eğer şanslıysak bütün bunları bu hafta içinde yapıp hevesli bir taze olarak ilk hologramımızı yapmış ve süresi bitmeden hologram yarışmasına yetiştirmiş oluyoruz.

Lafı bu kadar uzatmışken oldu olacak birden hologram yarışmasına ilgi duymamın nedenini de yazayım: Birincisi, hologramın kendisini göndermiyoruz, en azından katılmak ve yarışmak için. İkincisi zaten çok az kişi katılıyor, geçen sene dört kişiymiş, bu sene sanırım onu ya bulacak ya da bulmayacak. Üçüncüsü katılmak için deneyimli olmak gerekmiyor, yenileri de özendiriyorlar ve tabii son olarak ödüller, sponsor firmalardan indirim çekleri, hologramlar vs. Tam da carlsberg gibi bir sponsorum olsa derken iyi bir başlangıç olurdu… Denemeye devam. Bu gidişle yeni lazerlerle yapamadığım hologramı iman gücüyle yapacağım, o olacak!

Hiç yorum yok: